Hoe herken ik beelddenkers in mijn klas?
– verwerkt mondelinge instructies moeizaam
– heeft woordvindingsproblemen (‘dinges’)
– leest spellend en/of radend
– heeft moeite met automatiseren
– heeft moeite met volgorde, tempo/tijd
– is buitengewoon creatief
– toont grote betrokkenheid
– heeft een uitstekend ruimtelijk inzicht
Hoe kan ik beelddenkers ondersteunen?
– Gun meer tijd voor de oplossing/het antwoord
– Durf je te laten verrassen
– Vraag ze niet om juiste antwoorden te verklaren; dit is vaak (te) moeilijk
– Bied leerstof zo veel mogelijk visueel aan
– Verlevendig de leerstof door hen te laten bewegen en ervaren
– Help orde te scheppen in hun chaotische ‘bovenkamer’
– Introduceer mindmapping
– Reduceer visuele prikkels in het klaslokaal
In mijn praktijk fluister ik vaak met kinderen, die je zeker hooggevoelig kan noemen. Nu…
Stel je voor dat wij in elkaars hoofd konden kijken... Dan zouden we zien dat…