Beelddenken

Hoe herken ik een beelddenker in mijn klas?

Hoe herken ik beelddenkers in mijn klas?
– verwerkt mondelinge instructies moeizaam
– heeft woordvindingsproblemen (‘dinges’)
– leest spellend en/of radend
– heeft moeite met automatiseren
– heeft moeite met volgorde, tempo/tijd
– is buitengewoon creatief
– toont grote betrokkenheid
– heeft een uitstekend ruimtelijk inzicht

Hoe kan ik beelddenkers ondersteunen?
– Gun meer tijd voor de oplossing/het antwoord
– Durf je te laten verrassen
– Vraag ze niet om juiste antwoorden te verklaren; dit is vaak (te) moeilijk
– Bied leerstof zo veel mogelijk visueel aan
– Verlevendig de leerstof door hen te laten bewegen en ervaren
– Help orde te scheppen in hun chaotische ‘bovenkamer’
– Introduceer mindmapping
– Reduceer visuele prikkels in het klaslokaal

Delen
Gepubliceerd door:
Karin Rossen

Recente artikelen

Hooggevoelige kinderen

In mijn praktijk fluister ik vaak met kinderen, die je zeker hooggevoelig kan noemen. Nu…

3 jaar geleden

Beelddenkers in het onderwijs

Stel je voor dat wij in elkaars hoofd konden kijken... Dan zouden we zien dat…

3 jaar geleden

Het pad…

Gedicht over het pad van je kind.

3 jaar geleden